söndag 5 mars 2017

Ali Zadardi: "Det var en ... natt"

Författare: Ali Zadardi 

Klart skolan, gått universitet, blivit politiker o börjat jobba med.
Är inte rädd längre för nån vill tvinga att åka till kriget, det finns inte kriget och otrygghet i livet längre.

Mamma är glad, kommer få träffa sin son efter många år igen. Hennes son är inte som förut längre, han kämpat mycket, fick klara sin utbildning o hämta sin mamma o syskon i en trygg plats nu.

Är glad för mamma o syskon behöver inte vara rädda längre. Behöver inte sluta drömma om framtiden. De bor ju i en trygg plats nu. 
Nu vet jag hur känns det när man på tåget med mamma o syskon, ta en djup andetag o stryka sin huvudet i mammas famn o kolla på fina hus o vackra havet när tåget rullar. 
Mardrömmen tagit slut o blivit lätt att sova. Behövs inte vara orolig om mamma o syskon längre. Får spela fotboll utan att tänka om någon kommer utvisas och får inte spela fotboll med kompisar längre. Kan spela musik utan att vara rädd att straffas.
Det var en dröm bara. När vaknade inte var drömmen sanning. Allt var som förut. Blev jätte ledsen o gick till balkongen o grät mycket. Klockan var halv tre i natten. Det var kallt ute. Tänderna började skaka i munnen.
Himlen är mörkt och gråter med mig. Himlen påmenar mig mammas ord "När du saknar mig kolla på fina tjänor i himlen, för jag kollar heller". Men det fanns ingen tjäna i himlen utan det gråter bara o regn börjar komma in i balkongen genom trasig fönster. 
Jag kommer tillbaka i sovrummet o vill tända lampan men det är svårt att göra det för rummet är mörkt o jag kan knappt se. Rummet blir hjus när jag tänder lampan. Jag börjar kolla på mammas bild som står på skrevbord i sovrummet.
Tårarna rinner, när händerna går fram att ta bilden blir det svårare att behålla tårarna.
Det var en ..... natt.

1 kommentar: