torsdag 25 maj 2017

Agneta: "Vad hände med våra folkvalda?"

Kommer Miljöpartiet att ta tydligare ställning än socialdemokraterna? Vilket parti ska vi rösta på?

Författare Agneta Jonsson van Vliet, familjehemsmamma och godman
Öppet brev till Sveriges ledamöter
I början av 2016 när bilden blev tydlig för mig bestämde jag mig för att hjälpa till genom att först bli godeman till tre av de tusentals ensamkommande barn som hade kommit och sedan även öppna mitt hem till två till som nu har bott med oss i över ett år.

Jag var full av iver att kunna hjälpa till och var så glad över det välkomnande som gavs vid gränsen och på T-centralen i Stockholm. Det var ett Sverige att vara stolt över, vi hjälper de som behöver vår hjälp. Mina barn har berättat att när de kom till Sverige fanns det människor där som tog emot och sa att nu är ni i säkerhet nu kan ni slappna av nu är ni framme, välkomna. Vackra svenska människor som visade solidaritet och vänlighet.
Men vad har hänt?
Landet är fortfarande fullt av vänliga människor men vad hände med våra folkvalda? Varför är ni så rädda att göra rätt? Är det SD´s stigande siffror som fått er att tro att de tar makten om ni inte visar hårdare tag? Men ärligt talat – vad är skillnaden idag mellan socialdemokrater, moderater och Sverige demokrater? Ni borde istället vara deras motpol så att vi som aldrig kan tänka oss att rösta på ett rasistiskt parti har ett parti som står på vår sida.
Jag är övertygad om att ni valt fel väg. Jag och många med mig känner sig helt vilsna i detta hårda omänskliga politiska klimat, vad ska man rösta på hösten -18?
Jag har ont i hjärtat, i min svenska själ, i min tro på Sverige och humaniteten. Denna svarta tid kommer att gå till historien.
Säkerhet läget försämras i Afghanistan, men det verkar inte spela någon roll. Unga tvångsdeporteras rakt in i talibanernas våld. Ni har skapat inte bara ångestfylld barn som tar till droger och självmord för att orka med, utan även hat mot Sverige och västvärlden och därmed ökad risk för terrordåd. Det är vårt eget fel.
Ni skickar tillbaka BARN, hör ni vad jag säger NI SKICKAR TILLBAKA BARN till krig och förtryck. Detta är oacceptabelt, fel och helt galet. Det är dags att vakna!
Som ni märker tycker jag att den omänskliga hanteringen är fel men hanteringen är också helt galen ur andra perspektiv. Vi behöver invandrad arbetskraft, och här har vi massa unga extremt arbetssugna människor precis det som Sverige skriker efter. Dessa unga har kommit en bra bit med språket och integrationen. Det är ett oerhört ekonomiskt slöseri att inte ta vara på dem.
Ytterligare ett perspektiv är risken för alla oss som bryr oss och som vill hjälpa, godemän, skolpersonal, boende personal, familjehemsmammor och pappor och alla andra som arbetar med denna grupp. Hur länge ska vi orka? Vad kommer våra eventuella sjukskrivningar att kosta?
Det finns många fler sidor av detta som inte är bra som jag valt att inte gå in på i det här brevet. Utredningstiden för asylprocessen, åldersuppskrivningarna, uppföljningen av de tvångsdeporterade och utebliven återvändande bidrag är några exempel.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar