fredag 17 november 2017

Tuula Dibba: "Två år i Sverige"

Det här är bilderna som hela tiden snurrar runt i de utvisningshotade huvuden. Vilken framtid har de?
Två år i Sverige, det säger han till mig. Två år har det gått idag sedan den dagen han kom. Det har inte varit lätt för honom, lilla killen, det har varit svårt. Att vi vuxna inte har kunnat skydda honom är en skam.

Samma dag, en annan ung person. Även han har varit här i två år, just idag. Är det förlåt jag ska säga, eller grattis? Två år av psykisk misshandel i unga år sätter sina spår. Det är den svenska staten som bär skulden för dessa ungdomarnas fortsatta lidande.
Båda har de fått sina första avslag, och de kom till Sverige samma dag. Länge har de kämpat, gjort allt som förväntas av de. Båda har de nu fyllt 18, och vet vad det innebär. Flyttat har de också gjort, både hit och dit under tid.
En tredje ungdom berättar att han inte bryr sig om någonting mer. Jag hör i hans röst hur uppgiven han känner sig, både uppgiven och trött. Hans sorglösa inställning till livet är som bortblåst och det enda jag hör talas om är mörkret han omges av. Jag försöker sträcka ut min hand för att försöka nå honom i tid.
Den fjärde ungdomen är hemma, orolig och rädd. I två år har han väntat på beslut från Migrationsverket och nu har den kommit. Han vet inte än vad det står. Där sitter han, stel som en pinne, varje muskel i beredskap, som vid flykt. Det går inte att slappna av, rädslan och oron är allt för stor. Att andas, även det är svårt. Vi pratar, vi planerar, jag gör det i alla fall, om det blir ett positivt eller ett negativt svar. Nej, min vän, du ska inte ge upp, ingenting får hända dig nu. Du ska inte bara springa ut...
Så, mina svenska vänner, speciellt alla ni politiker och beslutsfattare i detta avlånga land. Det var så min dag var, en helt vanlig onsdag.
Hur har er dag varit? Inga ledsna ungdomar? 
Då ber jag er ta ett steg ut i verkligheten så får ni se hur vi andra, speciellt de unga, har det. Att utsätta unga människor för detta är inte på något sätt försvarbart. Jag skäms för vad Sverige gör. Unga och oskyldiga är dem...
Flyktingarnas dag Demonstration på Medborgarplatsen 25 november 14-17


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar